Segons la tradició, aquest pastís fou creat per accident, en el ” Hotel Tatin ” que regentàven les germanes Stèphanie Tatin (1838-1917) i Caroline Tatin (1847-1911) a Lamotte-Beuvron, França al 1889.
La versió més aceptada de totes les que existeixen, sembla ser la d’una distracció de la cuinera Stèphanie Tatin a l’hora de cuinar més del compte unes pomes i per aprofitar-les van posar la pasta al damunt, ho vàren posar al forn i després de cuit ho van girat amb molta cura. Així va nèixer la variant tan coneguda de la cuina francesa Tatin de poma.
Ingredients:
5 pomes grosses Golden, Fugi o Reinetes
200 grms. de sucre
50 grms. de mantega
2 cullerades d’aigua
Un rajolí de rom (opcional)
1 làmina de pasta de full o 1 làmina de pasta brisa (la Tatin de la foto l’he fet de pasta de full )
1 motllo rodó
1 paella per caramel·litzar les pomes ( si aquesta paella és apta per forn, no cal usar cap motllo )
Existeix un motllo especial per fer Tatins, pot anar al foc i al forn, es d’un material molt resistent i porta tapadora.
Preparació:
Escalfem al forn a 185 graus. Dalt i baix, posició de la graella, al centre.
Pelem les pomes i les tallem en quatre trossos.
Fem un caramel amb el sucre, l’aigua i la mantega a trossets, quan estigui una mica daurat, posem el rom i les pomes amb la part rodona a sota i ben apretades, deixem que coguin uns 10 minuts i agafin un color torradet.
Si la paella pot anar al forn, posarem la làmina de pasta de full o brisa al damunt de les pomes peró que quedi per dins, la premerem una mica amb els dits i al forn 20 minuts.
Si la paella no es apta per forn, farem el caramel, posarem les pomes 10 minuts a daurar i ho passarem amb molta cura al motllo que taparem amb la làmina de full o brisa i vigilarem que la pasta estigui a la banda de dins, apretadeta amb els dits i enfornarem 20 minuts.
Quan sigui cuita la pasta, treurem el pastís del forn, deixarem reposar uns minuts i el desemmotllarem en calent, fen-lo girar com si fos una truita. ” Cal controlar que no ens caigui cap regalim de caramel calent per damunt de les mans.”
La Tatin es serveix tèbia i es pot acompanyar de crema de llet freda, servida en gerreta a part, gelat de vainilla o Calvados calent per flambejar.
És la meva preferida. Senzilla, i molt delicada al paladar. Com que haig de vigilar una mica amb el menjar, no hi poso mantega, i també està molt bona. Gràcies.